اخبار ارز دیجیتال

چارلز هاسکینسون: بروز رسانی کاردانو نزدیک است

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

چکیده:

  • در مصاحبه‌ای با Crypto Briefing، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، مدیر عامل کاردانو در مورد بروز رسانی کاردانو بحث کرده است.
  • در حال حاضر کاردانو به هارد فورک مورد انتظار با نام Alonzo نزدیک می‌شود.
  • این تیم همچنین در حال آموزش بیش از ۱۰۰۰ توسعه دهنده برای برنامه نویسی شبکه کاردانو است.

بنیان گذار کاردانو از بروز رسانی کاردانو صحبت می‌کند.

کاردانو با ارزش بازار بیش از ۵۰ میلیارد دلار، یکی از با ارزش ترین شبکه‌های غیرمتمرکز جهان است.

در سال ۲۰۱۵ زمانی که چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم، بلاک چین جدید الگوریتم اثبات سهام (Proof-of-Stake) را ایده پردازی کرد، راه اندازی شد. کاردانو در ابتدا قرار بود یک پیشرفت گسترده در اتریوم باشد.

در طی این سال‌ها، تیم تحقیقاتی کاردانو بیش از ۱۰۰ مقاله علمی پژوهشی در مورد بروز رسانی‌ها، زبان برنامه نویسی، سیستم‌های توزیع شده منتشر کرده است.

از زمان راه اندازی، بلاک چین کاردانو به‌ وسیله‌ی بروز رسانی‌ها یا دوره‌های مختلف تکامل یافته است و هر کدام ویژگی‌های جدیدی را به شبکه اضافه می‌کنند. اولین بروز رسانی کاردانو، معروف به بایرون ارا (Byron Era)، در سپتامبر ۲۰۱۷ آغاز شد و به کاربران اجازه داد ارز دیجیتال کاردانو را با استفاده از پروتکل اجماع Ouroboros در یک شبکه فدرال مبادله کنند.

به روزرسانی Shelley کاردانو در اواسط سال ۲۰۲۰ انجام شد و به عدم تمرکز شبکه دست یافت. با توجه به این بروز رسانی، شبکه به حالتی ارتقا یافت که اکثر گره‌ها از طرف جامعه و نه یک گروه متمرکز اداره می‌شوند.

بروز رسانی Shelley، آخرین نسخه کاردانو در بروز رسانی گوگوئن (Goguen= بروز‌رسانی شبکه کاردانو برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز) است و قصد دارد ویژگی‌های جدید بلاک چین را از طریق چند هارد فورک به دست آورد. به عنوان مثال، در بروز رسانی مارس ۲۰۲۱، تیم پشتیبانی قابلیت ساخت توکن‌های بومی کاردانو را به شبکه اضافه کرد.

کاردانو برای بروز رسانی بعدی گوگوئن، در حال حرکت به سمت یک هارد فورک مورد انتظار به نام آلونزو (Alonzo) است. این بروزرسانی توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا بتوانند قراردادهای هوشمند را در شبکه کاردانو بسازند.

در بروز رسانی آلونزو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

چارلز هاسکینسون گفت:

کاردانو چهار سال تحقیق و توسعه انجام داد تا مدل بروز رسانی ایده آل برای قراردادهای هوشمند را ارائه دهد. آلونزو در واقع جایی است که ما به همه این موارد دست پیدا می‌کنیم. به زودی Pioneer Testnet را راه اندازی می‌کنیم. تقریباً چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا هارد فورک را انجام دهیم و قراردادهای هوشمند را برای شبکه اصلی اجرا کنیم.

همچنین برنامه Plutus Pioneer Program را راه اندازی کرده‌ایم که در آنجا بیش از ۱۰۰۰ توسعه دهنده را که علاقه مند به نوشتن برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در کاردانو هستند، آموزش می‌دهیم.

اکوسیستم کاردانو در چه مواردی توسعه پیدا می‌کند؟

هاسکینسون در ادامه گفت که ما بازارهای NFT (توکن غیرمثلی)، صرافی‌های غیر متمرکز، استیبل کوین‌ها و اوراکل‌ها را روی شبکه اجرا می‌کنیم. همچنین قرار است زمینه مهاجرت پروژه‌هایی مانند یونی سواپ و سوشی سواپ و سایر پیشتازان حوزه دیفای، به کاردانو نیز فراهم شود.

هاسکینسون در پاسخ به سوالات مرتبط با مهاجرت پروژه‌ها‌ی غیرمتمرکز گفت:

اینگونه پروژه‌ها معمولا سوالاتی در مورد وجود شبکه آزمایشی برای تست مهاجرت پروژه خود می‌پرسند. زمانیکه هاردفورک آلونزو انجام شود این مشکل برطرف می‌شود. البته معمولا آنها می‌خواهند برنامه‌هایی بین زنجیره‌ای باشند. اما در این میان پروژه‌هایی نیز وجود دارد که قصد مهاجرت کامل دارند.

خالق شبکه کاردانو اظهار داشت که برنامه نویسی و مهندسی این شبکه عامل اصلی کندی در پیشرفت آنها در سال‌های قبل بوده است. آنها چندین بار شبکه را از اول نوشتند تا در وضعیت کنونی خود قرار بگیرد. او در ادامه توضیح داد:

کاردانو را سه بار بازنویسی کردیم تا به وضعیت فعلی رسید. اما در واقع دوباره به مسیر اولیه‌ بازگشتیم وبروز رسانی Shelley، سیستم اثبات سهام را در سال ۲۰۲۰ راه اندازی کردیم. ما در حال حاضر قراردادهای هوشمند را در کنار بسیاری از موارد دیگر اجرا می‌کنیم. اگر توسعه اثبات سهام کاردانو و اتریوم را مقایسه کنید، مشاهده می‌کنید که آنها نسبت به ما دو سال زودتر اقدام کردند. ما در سال ۲۰۱۶ توسعه اثبات سهام را شروع کردیم در حالی که ویتالیک (Vitalik= بنیانگذار اتریوم) این کار را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد.

چگونه می‌توان تمرکززدایی کاردانو را تضمین کرد؟

هاسکینسون در پاسخ به این سؤال گفت:

کاردانو از نظر من برای تولید بلاک چین، غیر متمرکزترین است. در بیت کوین، ۱۰ عملیات استخراج وجود دارد که بیش از ۵۰٪ بلوک‌ها را تولید می‌کند. در مقایسه، کاردانو بیش از ۲ هزار استخر استیکینگ دارد و حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ استخر استیکینگ ۸۰٪ بلوک‌ها را تولید می‌کند. بنابراین کاردانو از نظر تولید بلوک حدود ۲۰ تا ۴۰ برابر غیرمتمرکز است.

در پایان هاسکینسون گفت: بروز رسانی کاردانو نزدیک است و طی این بروز رسانی شاهد تغییرات و اضافه شدن ویژگی‌های منحصر به فرد در این شبکه خواهیم بود.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *