اخبار ارز دیجیتال

قرار داد‌ هوشمند کاردانو به زودی راه اندازی می‌شود

خرید و فروش ارزدیجیتال
۰
(۰)

برای نخستین بار زبان برنامه نویسی پلوتوس (Plutus) برای کدنویسی قرارداد‌ هوشمند کاردانو و همچنین راه اندازی آن استفاده می‌شود.

کاردانو جزئیات بیشتری در مورد برنامه پلوتوس منتشر کرد. این بلاک چین قصد دارد از این زبان برنامه نویسی برای نوشتن قراردادهای هوشمند پس از ارتقا پروتکل آلونزو (Alonzo)، استفاده کند.

کاردانو و پلوتوس توسط شرکت IOHK توسعه یافته‌اند. این شرکت در تاریخِ ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ (۲۴ فروردین ۱۴۰۰) اعلام کرد:

پلوتوس (Plutus) پلتفرم جدیدی است که به کاربرانش اجازه می‌دهد تا به راحتی و با استفاده از رمز ارزهای خود در فروشگاه‌های مختلف اقدام به خرید اجناس مورد نظر خود کنند، همچنین به وسیله‌ی صرافی داخلی این نرم‌افزار، کاربران قادر خواهند بود تا ارز دیجیتال را به یورو یا پوند تبدیل کنند.

همچنین افزود:

قراردادهای Plutus شامل قسمت‌هایی است که بر روی زنجیره اجرا می‌شوند و قسمت‌هایی که روی ماشین خارج از زنجیره کاربر کار می‌کنند. در واقع هر دو این قسمت‌ها با زبان برنامه نویسی Haskell نوشته شده است اما از سوی پلوتوس گردآوری شده‌اند که چارچوبی برای قرار داد‌ هوشمند کاردانو را فراهم می‌کند.

ایده گرفتن کاردانو از شبکه بیت کوین

درست مانند بیت کوین، کاردانو از مدل UTXO (خروجی خرج نشده تراکنش) استفاده می‌کند که ورودی ها UTXO تراکنش قبلی هستند. با این وجود، شبکه کاردانو از یک مدل پیشرفته UTXO استفاده کرده که EUTXO نام دارد.

بدون نگاه دقیق به مشخصات فنی، مدل EUTXO اجازه می‌دهد اعتبار تراکنش‌های خارج از شبکه قبل از ارسال به بلاک چین بررسی شود. این مدل در تضاد با لایه ۱ اتریوم است که معاملات را بصورت زنجیره‌ای پردازش می‌کند. هزینه های اجرای معامله همچنین می‌تواند قبل از ارسال معاملات خارج از شبکه تعیین شود که یکی دیگر از ویژگی های این مدل به حساب می‌آید.

از Plutus Core برای تعریف پارامترهای تراکنش EUTXO و تدوین کد قرارداد هوشمند کاردانو استفاده خواهد شد. یک چارچوب برنامه پلوتوس (PAF) دسترسی آسان به خدمات و برنامه‌های در حال اجرا در شبکه را با قابلیت همکاری مرورگر وب فراهم می‌کند.

“برنامه های نوشته شده در PAF به طور خودکار یک رابط HTTP و WebSocket ارائه می‌دهند که می‌تواند برای ارتباط با برنامه از مرورگر وب استفاده شود.”

کاردانو توکن های بومی را در نسخه ماری (Mary) در فوریه راه اندازی کرد تا به کاربران امکان ایجاد توکن‌های سفارشی و انجام معاملات با آنها را بدهد. Plutus قابلیت‌های فعلی توکن را گسترش می‌دهد.

بروز رسانی Alonzo روی کاردانو

طبق نقشه راه کاردانو، پروتکل آلونزو برای چهار هفته قبل از انتشار مسدود خواهد شد.

قراردادهای هوشمند پس از راه اندازی در شبکه اصلی کاردانو، به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) را برای زمینه‌های مختلف بلاک‌چین مانند DeFi (امور‌مالی غیرمتمرکز)، NFT (توکن غیرمثلی) ایجاد کرده و به کار ببرند.

“قراردادهای هوشمند مرحله بعدی کاردانو به عنوان یک دفتر توزیع شده درسراسر جهان هستند. در کسب و کار روزانه، این بلاک چین باید تضمین کند که افراد می‌توانند وجوه خود را جابجا کنند و هزینه محصولات را به روشی مطمئن پرداخت کنند. “

IOHK پیش بینی می‌کند: در مه و ژوئن ۲۰۲۱، کاربران می‌توانند محصول جدید را آزمایش کنند. همچنین زمانی را به صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول نیز زمانی را برای ” ارتقا و آماده سازی برای به روزرسانی پروتکل Alonzo”خواهد داد .

در زمان نوشتن مقاله، توکن آدا (ADA ) با ۱/۴۴ دلار معامله می‌شود.

میانگین امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد رای: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *